PiniDžinas pasiruošęs pildyti tavo norus! Pirmoji paskola iki 1000 € iki 1 metų 0%
Kada keisti padangas?
Blog'as

Kada keisti padangas?

Automobilio padangos yra vienintelė transporto priemonės dalis, kuri tiesiogiai liečiasi su kelio danga. Nuo jų priklauso stabdymo kelias, automobilio stabilumas posūkiuose, komfortas, o svarbiausia – jūsų saugumas. 

Nepaisant to, daugelis vairuotojų padangas prisimena tik atėjus sezonui arba tada, kai prasideda problemos. Iš tikrųjų tinkamas padangų keitimo laikas nėra tik „nuo balandžio iki lapkričio“. Yra daug daugiau niuansų, kuriuos verta žinoti.

Įstatymų reikalavimai

Lietuvoje padangų keitimą reglamentuoja įstatymai. Nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1 d. privaloma naudoti žiemines padangas, o vasaros sezono metu leidžiama važiuoti tik su vasarinėmis arba universaliosiomis. 

Žieminės padangos turi būti ne plonesnės nei 3 mm protektoriaus gylio, o vasarinės – ne mažiau nei 1,6 mm. Visgi, specialistai rekomenduoja neignoruoti realių eismo sąlygų. Jei pirmasis sniegas ar plikledis pasirodo anksčiau – saugiau yra padangas pasikeisti nedelsiant.

Kada keisti vasarines padangas į žiemines?

Taisyklė paprasta: kai vidutinė paros temperatūra nukrenta iki +7 °C, vasarinės padangos praranda savo elastingumą ir pradeda slysti. Tuo metu žieminės gumos mišinys dar išlaiko lankstumą ir sukimba su keliu daug efektyviau, todėl nereikia laukti lapkričio 10-osios. Jei šaltis „ateina“ anksčiau, geriau pasirūpinti saugumu iš anksto.

Kada keisti žiemines padangas į vasarines?

Pavasarį žieminės padangos tampa ne tik nereikalingos, bet ir pavojingos. Esant aukštai temperatūrai jos greitai dėvisi, pailgina stabdymo kelią ir padidina kuro sąnaudas. Specialistai rekomenduoja žiemines padangas keisti į vasarines tada, kai vidutinė dienos temperatūra stabiliai pakyla virš +7 °C. Lietuvoje tai dažniausiai nutinka balandžio pradžioje, bet kai kuriais metais ir kovo pabaigoje.

Padangų amžius

Net ir tvarkingai atrodanti padanga nebūtinai yra saugi. Guma su laiku kietėja, praranda elastingumą ir tampa mažiau atspari smūgiams ar slydimui. Net jei protektorius dar pakankamai gilus, senesnės padangos nebesuteikia tokio sukibimo, kaip naujos, todėl vairuotojams svarbu atkreipti dėmesį ne tik į protektoriaus gylį, bet ir į gamybos datą.

Dauguma gamintojų rekomenduoja padangas keisti kas 6–8 metus nepriklausomai nuo to, kiek jos buvo naudotos. Intensyviai važinėjantiems vairuotojams padangas dažniausiai tenka keisti anksčiau dėl protektoriaus nusidėvėjimo, bet tiems, kurie važinėja mažiau, būtent padangų senėjimo procesas tampa pagrindine rizika.

Padangos amžių galima sužinoti pagal DOT kodą, kuris yra ant šono. Paskutiniai keturi skaičiai nurodo pagaminimo savaitę ir metus. Pavyzdžiui, kodas 2319 reiškia, kad padanga pagaminta 2019 metų 23 savaitę. Tai leidžia tiksliai įvertinti, ar padanga jau per sena saugiam naudojimui.

Žemiau pateikta lentelė padės geriau suprasti, kaip keičiasi padangos priklausomai nuo jų amžiaus.

Padangos amžius

Gumos savybės

Rizika vairuojant

Rekomendacija

0–3 metai

Maksimalus elastingumas, puikus sukibimas

Mažiausia rizika, padanga veikia optimaliai

Naudoti be apribojimų

4–5 metai

Guma pradeda kietėti, mažėja atsparumas temperatūros pokyčiams

Ilgesnis stabdymo kelias šlapiame kelyje

Stebėti būklę, dažniau tikrinti

6–8 metai

Aiškiai sumažėjęs elastingumas, padidėjęs įtrūkimų pavojus

Didesnė slydimo ir sprogimo tikimybė

Rekomenduojama keisti, net jei protektorius tinkamas

9+ metai

Guma labai sukietėjusi, prarastas sukibimas

Didelė avarijos rizika

Būtina keisti nedelsiant

 

Svarbu nepamiršti, kad padangos senėjimą pagreitina ir laikymo sąlygos. Jei padangos buvo laikomos saulėje, šalia šilumos šaltinių arba lauke – jos gali prarasti savybes net greičiau nei per 6 metus, todėl visada verta rinktis tinkamas sandėliavimo vietas: sausas, vėsias, be tiesioginių saulės spindulių.

Protektoriaus nusidėvėjimas

Protektoriaus gylis yra vienas svarbiausių padangų saugumo rodiklių. Nors įstatymai nustato minimalius reikalavimus (žieminėms padangoms 3 mm, o vasarinėms 1,6 mm) tačiau realiomis sąlygomis tokios ribos nėra pakankamos. 

Kelių saugumo ekspertai vieningai pabrėžia, kad važiuojant su beveik „plikomis“ padangomis smarkiai pailgėja stabdymo kelias, sumažėja sukibimas, o ant šlapios dangos atsiranda didžiulė akvaplanavimo rizika.

Rekomenduojamas saugus protektoriaus gylis:

  • Žieminėms padangoms – bent 4–5 mm. Esant mažesniam gyliui, lamelės (smulkūs grioveliai) nebegali tinkamai „įkirsti“ į sniegą ar ledą, o stabdymo kelias gali pailgėti net iki 40 %.
  • Vasarinėms padangoms – ne mažiau kaip 2,5–3 mm. Sumažėjus gyliui, padanga nebesugeba efektyviai išstumti vandens, todėl rizika slysti ant šlapios dangos drastiškai padidėja.

Kuo mažesnis protektorius, tuo labiau pablogėja automobilio valdymas: prastėja sukibimas posūkiuose, ilgėja stabdymo kelias, automobilis tampa nestabilesnis esant staigiems manevrams. Tai ypač pavojinga važiuojant greitkeliuose ar staiga keičiantis oro sąlygoms.

Sezoninis nusidėvėjimas ir važiavimo įpročiai

Padangos dėvisi ne vienodai. Viskas priklauso nuo jūsų važiavimo stiliaus, kelio dangos ir net automobilio pakabos būklės. Agresyviai važiuojant, dažnai stabdant ar naudojant netinkamo slėgio padangas – jos gali nusidėvėti dvigubai greičiau. Mieste daug važinėjantys vairuotojai pastebi, kad padangos praranda protektorių greičiau nei tie, kurie daugiausia važiuoja užmiestyje.

Nelygus padangų dėvėjimasis

Jeigu pastebite, kad vienos padangos kraštai labiau susidėvėję nei vidurys, arba priekinės ir galinės padangos dėvisi nevienodai, tai signalas, kad automobilio pakaba ar ratų suvedimas gali būti netvarkingi. Tokiu atveju vien tik padangų keitimas nepadės, būtina atlikti techninę patikrą.

Kiti svarbūs ženklai, kurie rodo, kad metas keisti padangas

Net jei protektorius atrodo dar pakankamas, yra daug kitų ženklų, kurie rodo, jog padangos jau nebesaugios. Padangos patiria nuolatinį spaudimą, temperatūros pokyčius, kontaktą su kelio druska, duobėmis ir šaligatvio bortais. Visa tai ilgainiui silpnina jų struktūrą, todėl labai svarbu atkreipti dėmesį į požymius, kurie gali pasirodyti netikėtai ir signalizuoti apie būtinybę nedelsiant keisti padangas.

Pagrindiniai ženklai į kuriuos būtina reaguoti:

  • Matomi įtrūkimai ant gumos. Net maži įtrūkimai reiškia, kad guma praranda elastingumą ir gali plyšti važiuojant didesniu greičiu.
  • Gumbeliai, iškilimai ar deformacijos. Jie parodo vidinius pažeidimus arba oro sluoksnio prasiveržimą tarp gumos sluoksnių. Tokia padanga gali bet kada sprogti.
  • Pažeidimai šone. Šoninės sienelės yra pačios jautriausios, todėl bet kokie įbrėžimai, įtrūkimai ar pažeidimai ženkliai padidina plyšimo riziką.
  • Neįprastas garsas važiuojant. Ūžesys, švilpimas ar kitoks triukšmas gali reikšti, kad padanga dėvisi nelygiai arba turi vidinių pažeidimų.
  • Vairo ar kėbulo vibracija. Jei automobilis pradeda neįprastai vibruoti, tai gali būti padangų disbalanso, protektoriaus nelygumo ar net vidinės konstrukcijos problemos ženklas.
  • Padidėjusios kuro sąnaudos. Susidėvėjusios arba netinkamai pripūstos padangos padidina pasipriešinimą riedėjimui, todėl automobilis ima naudoti daugiau degalų.
  • Ilgesnis stabdymo kelias. Jei pastebite, kad automobilis pradeda stabdyti lėčiau, net sausame kelyje, tai gali reikšti, kad padangos prarado sukibimą.
  • Dažnas akvaplanavimas. Jei net nedidelė balutė priverčia automobilį slysti, deja, padangos jau nesugeba efektyviai pašalinti vandens.
  • Padangų amžius. Net jei jos atrodo tvarkingos, bet viršija 6–8 metų ribą, jų guma jau sukietėjusi ir nebėra tokia saugi.
  • Nelygus nusidėvėjimas. Jei vienos pusės protektorius labiau susidėvėjęs nei kitos, tai signalizuoja apie netinkamą pakabą ar ratų suvedimą, bet kartu ir apie padangų nepatikimumą.

Visi šie požymiai reiškia, kad padangos nebeatlieka savo funkcijos – užtikrinti saugų sukibimą ir automobilio stabilumą. 

Kodėl nereikėtų taupyti saugumo sąskaita?

Padangos yra vienintelė automobilio dalis, kuri „jungia“ jus su keliu. Nuo jų priklauso stabdymo kelias, manevravimo galimybės ir rizika patekti į avariją. Nors kartais gali atrodyti, kad padangų keitimas yra tik papildomos išlaidos, tačiau realybėje tai yra investicija į jūsų ir keleivių gyvybę.

Padangas reikėtų keisti ne tik pagal kalendorių, bet ir pagal realias oro sąlygas, protektoriaus būklę bei padangų amžių. Net jei jūsų padangos atrodo dar tinkamos, verta įsivertinti, ar jos iš tiesų užtikrina maksimalų saugumą.

Jeigu neturite pakankamai santaupų naujam komplektui įsigyti, nepamirškite, kad saugumas yra svarbiausias. Tokiu atveju paskolą galite patogiai pasiimti iš smspinigai.lt ir užsitikrinti, kad į kelią išvažiuosite su patikimomis, saugiomis padangomis.

CHAT – konsultacija
Sveiki! Kuo mes galime Jums padėti?